Literatura ‘Portàtil'
Set editorials independents llancen una col·lecció de butxaca amb una quinzena de títols entre els quals n'hi ha de Lluïsa Forrellad, Zygmunt Bauman i l'àvia Remei
“Volem donar una segona vida als llibres, ja que a la llibreria només s'hi estan sis mesos”
Després de crear la plataforma digital Edi.cat, de venda de llibres electrònics, una eina comercial per substituir la desapareguda L'Arc de Berà, les petites i mitjanes editorials independents s'han mobilitzat per crear una col·lecció de butxaca, Portàtil, que recull el bo i millor de cada catàleg. En aquest projecte hi ha Angle Editorial, Cossetània Edicions, Editorial Base, Edicions Bromera, Editorial Meteora, Símbol editors i Viena Edicions. Tots set han apostat fort per aquest format econòmic i manejable: “Respon a l'època en què vivim –argumentava ahir Jordi Fernández, de Meteora–; amb la crisi del sector, els llibres tenen una vida de sis mesos a la llibreria, i amb aquesta col·lecció els volem donar una segona vida perquè puguin arribar a més lectors”. “La col·lecció englobarà una diversitat de gèneres i un ampli ventall de títols d'autors consagrats catalans –Isabel-Clara Simó, Màrius Sampere, Lluïsa Forrellad– i forans, com ara Dersú Uzalà, de Vladímir Arséniev, i des d'assajos com les Cartes a Clara, d'Agustí Pons, fins a receptes de cuina de l'àvia Remei”, va afegir Enric Viladot, de l'Editorial Viena.
La idea és treure entre vint-i-cinc i trenta títols l'any amb un tiratge d'uns 2.000 exemplars en dos llançaments. Els preus oscil·len entre 8,50 euros, el més econòmic, i 15 euros, depenent del gruix del volum.
Pel que fa a la distribució, les editorials tenen previst en una primera fase “incidir” en les llibreries mitjanes i petites –“aquí és on creiem que poden trobar el lector adient”–, i en una segona projecten estendre's i estar presents a les grans cadenes, estacions i aeroports. A més, Portàtil aprofita les xarxes socials i té un compte a Facebook on es manté actualitzada tota la informació sobre la col·lecció.
A la presentació, ahir, hi van assistir alguns autors de les obres que estrenen la col·lecció: Remei Ribas (La cuina de l'àvia Remei), Agustí Pons (Cartes a Clara), Ferran Aisa (El Raval. Un espai al marge), Arcadi Oliveres (Un altre món) i Isabel-Clara Simó (Homes).
Minoritari
La majoria d'editorials catalanes tenen el seu segell de butxaca. Grup 62 va presentar el 2007 Labutxaca amb la voluntat de recuperar un fons de set mil cinc-cents títols entre prosa, assaig i poesia procedent de les seves diferents editorials com ara Proa i Columna.
El 2009, Edicions 1984 fusionava la seva edició de butxaca amb Club Editor per crear un nou segell de format reduït i a un preu mitjà de 9 euros, Butxaca 1984. Un dels primer títols va ser un Balzac inèdit en català, La noia dels ulls d'or. Poc després, Ara va presentar també la seva pròpia col·lecció de butxaca, Ara Mini, que s'alimenta de segells com ara Amsterdam i Ara Llibres.
Amb tot, i comparant amb la tradició del llibre de butxaca existent a França –amb segells mítics com ara Folio–, o al Regne Unit, on les editorials llancen al mercat alhora la versió de butxaca i la de tapa dura, a Catalunya es pot dir que no hi ha gaire cultura d'aquest format. Segons els llibreters, malgrat que els últims anys s'ha duplicat, la presència a les llibreries de llibres de butxaca és minoritària, i suposen un percentatge de les vendes molt baix.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada