Opinió | Ferran Aguiló
El nou model econòmic és l’antic
Ferran Aguiló | 03/06/2011 | Vistes: 105
Ja en campanya, el mateix Isern avançà per on anirien les línies mestres de la reconversió de la Platja de Palma: més seguretat i més neteja (aquí s'inclou el fems i la brutícia humana) i fer el que vulgui el sacrosant "sector". Encara no s'ha iniciat formalment el nou mandat i Gijón, l'home de Rodríguez destinat a fer el mateix que ell va fer amb Fageda o De Santos amb Cirer, ja ha arrodonit el projecte: menor reducció de places hoteleres de les previstes en el pla actual i, sobretot, que el mercat i els seus sacerdots en aquesta terra, els hotelers, decideixin. Res que no fos d'esperar, especialment quan hi ha doblers públics per a socialitzar les despeses i millorar els beneficis privats.
El pla actual, boicotejat principalment pel PP, planejava un canvi radical a 20 anys vista que asseguràs un nou model de negoci que no hagués de competir amb les destinacions emergents en països més barats i menys desenvolupats. El que ens proposa, i segur que imposa, el nou equip neoliberal és garantir el benefici a curt termini i ajornar la decadència que tots els analistes pronostiquen, inclosos els de les grans cadenes hoteleres. Però han promès pa i no els importa el pa de demà, sinó el d'aquí a la propera convocatòria electoral.
El més desesperant, perquè és una aberrant contradicció, és que cap dels grans hotelers que demanaren a Zapatero un pla de reconversió total d'aquesta i altres zones turístiques d'Espanya -amb problemes d'obsolescència semblants- obrirà la boca per dir: no era això. Malgrat que saben del cert que no hi ha més solució que una reconversió radical, amb el projecte encapçalat per Nájera o un altre de semblant, ells fa temps que o no tenen res per la zona o el que hi tenen és testimonial i amortitzat de sobres. Viuen d'altres indrets i abandonaren l'Arenal pel simple motiu que són més llests que els altres (als que veneren els hotels, per exemple) i dediquen les inversions a indrets amb futur. La pregunta senzilla seria demanar al nou tinent de batle de Turisme, Gijón, si pensa que el seu pla aconseguirà inversió de grans cadenes internacionals, tal com estava previst en l'actual, o si, almanco, aconseguirà que retornin a la zona els capdavanters locals del turisme. No, segur; perquè és un pla per a premiar els que han permès l'actual decadència, els que tenen hotels amb aluminosi o venen pensions completes per 20 euros al dia.
Però no s'ha de preocupar, tendrà el vistiplau de tots els que entenen l'economia com el benefici a curt termini, la cultura com les fosques golfes d'un museu i la tradició com allò que ens és còmode per conegut. Res de tocar allò que ens ha funcionat tants d'anys, gairebé sense esforç d'innovació i progrés. Res de construir una economia alternativa al totxo i al tasser. Ho veurem tot d'una amb la Platja de Palma i, també, amb el tancament de la Televisió de Mallorca i l'ofegament d'IB3, que són la dida imprescindible per a crear una indústria audiovisual competitiva que genera llocs de feina qualificats, capacitats per generar productes nous per a competir en una economia globalitzada. Res, per aclaparadora voluntat popular continuarem creant feines de cambrer que tant han fet per assolir altes cotes d'abandonament escolar.
El pla actual, boicotejat principalment pel PP, planejava un canvi radical a 20 anys vista que asseguràs un nou model de negoci que no hagués de competir amb les destinacions emergents en països més barats i menys desenvolupats. El que ens proposa, i segur que imposa, el nou equip neoliberal és garantir el benefici a curt termini i ajornar la decadència que tots els analistes pronostiquen, inclosos els de les grans cadenes hoteleres. Però han promès pa i no els importa el pa de demà, sinó el d'aquí a la propera convocatòria electoral.
El més desesperant, perquè és una aberrant contradicció, és que cap dels grans hotelers que demanaren a Zapatero un pla de reconversió total d'aquesta i altres zones turístiques d'Espanya -amb problemes d'obsolescència semblants- obrirà la boca per dir: no era això. Malgrat que saben del cert que no hi ha més solució que una reconversió radical, amb el projecte encapçalat per Nájera o un altre de semblant, ells fa temps que o no tenen res per la zona o el que hi tenen és testimonial i amortitzat de sobres. Viuen d'altres indrets i abandonaren l'Arenal pel simple motiu que són més llests que els altres (als que veneren els hotels, per exemple) i dediquen les inversions a indrets amb futur. La pregunta senzilla seria demanar al nou tinent de batle de Turisme, Gijón, si pensa que el seu pla aconseguirà inversió de grans cadenes internacionals, tal com estava previst en l'actual, o si, almanco, aconseguirà que retornin a la zona els capdavanters locals del turisme. No, segur; perquè és un pla per a premiar els que han permès l'actual decadència, els que tenen hotels amb aluminosi o venen pensions completes per 20 euros al dia.
Però no s'ha de preocupar, tendrà el vistiplau de tots els que entenen l'economia com el benefici a curt termini, la cultura com les fosques golfes d'un museu i la tradició com allò que ens és còmode per conegut. Res de tocar allò que ens ha funcionat tants d'anys, gairebé sense esforç d'innovació i progrés. Res de construir una economia alternativa al totxo i al tasser. Ho veurem tot d'una amb la Platja de Palma i, també, amb el tancament de la Televisió de Mallorca i l'ofegament d'IB3, que són la dida imprescindible per a crear una indústria audiovisual competitiva que genera llocs de feina qualificats, capacitats per generar productes nous per a competir en una economia globalitzada. Res, per aclaparadora voluntat popular continuarem creant feines de cambrer que tant han fet per assolir altes cotes d'abandonament escolar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada